mandag den 23. september 2013

Vinter klargøring (begyndelsen)

I går fandt jeg et par timer til havearbejde. Ukrudtet er vokset godt på det sidste i køkkenhaven. Og ud over det meditative ved at luge, så synes jeg faktisk, at bar jord er et godt tegn på denne årstid. Det er indbegrebet af efterår - høsten er i hus.
 
Der er stadig mange times lugning i de mange bede, men det "gode" er, at jeg kan se, hvor langt jeg kommer. Og så længe jeg ikke siger det højt, er det overskueligt - men faktum er, at jeg mangler at vinter klargøre 26 ud af 30 højbede(!).
 
Så snart jeg kan finde tid, skal porrerne ind - gøres i stand, skæres i skiver og fryses ned. Klar til brug i løbet af vinteren.
  

Stikkelsbærerne fik godt fat og nåede da også at vokse noget, men bærerne har vi til gode. Der er tale om røde tornfri stikkelsbær (Larell).

 
Det var et underligt vejr. Solen skinnede og varmede godt, alt i mens skyerne trak sammen, og det imellem blev helt mørkt. Men det holdt tørvejr.



Jeg fik tyndet godt ud i det nyeste jordbær bed og plantet stiklinger, så der er fyldt op til sommer.



Æbletræerne bugner af æbler. Og vi kan dagligt hente en god portion nedfaldsæbler - eller knivæbler, som ungerne kalder dem, for de skal spises med en kniv i hånden til at fjerne dårligdomme med.
 







De nye frugttræer nede ved køkkenhaven gav ingen frugt i år. Men det skal nok komme. Det ville nok hjælpe at fjerne græsset omkring. Forhåbentlig når jeg det inden sommeren sætter ind igen.

 

2 kommentarer:

  1. Sikken fantastisk have I har! Og køkkenhaven, mums! I min er der desværre kun plads til 4-5 højbede, men det er nok egentlig godt nok, for selv dem har jeg svært ved at holde ordentligt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Det hjælper nok, at vi ikke er overfølsomme over for ukrudt. Det gør i hvert fald det hele lidt mere overskueligt:-)

      Slet

Tak fordi du giver dig tid til at kommentere på mit indlæg.
Det er jeg rigtig glad for.

Kan du ikke lægge en kommentar, så skriv til engvang@postkasse.net